به گزارش «نسیم آنلاین»رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: درحالی که براساس قانون، معالجه و درمان مجروحان ناشی از تصادف های رانندگی در همه بیمارستان ها رایگان است، همه روزه شکایات زیادی به بیمه ها به دلیل دریافت هزینه های درمانی در بیمارستان ها دریافت می شود.
محمد ابراهیم امین افزود: طبق قانون، بیمه ها مبالغی بابت تصادفات به دستگاه هایی نظیر نیروی انتظامی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می کنند و بابت آن، به خسارت دیدگان تصادفات باید امکاناتی داده شود و از جمله هزینه درمان و حتی معالجه آنها باید رایگان باشد با این وجود بسیاری از بیمارستان ها از مجروحان تصادفات به بهانه هایی نظیر بدهی بیمه ها به بیمارستانها هزینه دریافت می کنند که این موضوع غیر قانونی است ضمن اینکه مبلغ بدهی بیمه ها به بیمارستان ها خیلی رقم زیادی نیست.
وی افزود: در سال هایی که قانون جدید ابلاغ شده است تاکنون 50 هزار میلیارد ریال به دستگاه های ذیربط و از جمله نیروی انتظامی و وزارت بهداشت عوارض داده ایم و تاکنون هیچ گزارش دقیقی از نحوه هزینه کرد آن دریافت نکرده ایم. البته متاسفانه سالانه300 هزار تصادف جرحی در کشور به وقوع می پیوندد.
امین، نسبت به ارائه نشدن گزارش هزینه کرد عوارض دریافتی وزارت بهداشت و تاجا از صنعت بیمه انتقاد کرد و گفت: آزادسازی کارمزد نمایندگان صنعت بیمه در حال حاضر امکان پذیر نیست.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین با بیان گزارش از عملکرد بیمه ها در سال گذشته گفت: در سال 1394 صنعت بیمه 24 هزار دیه فوتی پرداخت کرد که بخشی از آن مربوط به سال های قبل بود و همچنین 300 هزار دیه جرحی پرداخت شد.
وی افزود: سال گذشته همچنین بیش از 19 میلیون و 500 هزار پرونده خسارت و در 9 ماه نخست امسال هم 17 میلیون و 700 هزار پرونده خسارت بررسی شد که خوشبختانه تنها یک هزار و 15 مورد آن شکایت مردمی از نحوه پرداخت خسارت داشت.
امین افزود: در 9 ماه نخست امسال ، 16 هزار و 500 میلیارد تومان حق بیمه دریافت شد که 12 درصد رشد داشت و در همین مدت، 35 میلیون بیمه نامه صادر کردیم که 10 درصد رشد را ثبت کرد و 17 میلیون و 700 هزار پرونده خسارت بررسی شد که رشد 34 درصدی را تجربه کرد.
وی با بیان اینکه شرکت های بیمه به طور عمده سود ده نیستند، گفت: ورودی بیمه تقریبا معادل خروجی آن است و سود زیادی وجود ندارد و در بخش بیمه شخص ثالث هم می توان گفت این بخش کاملا ضرر ده است چراکه به ازای هر 100 تومان حق بیمه که دریافت شده 103 تومان شامل اصل خسارت، کارمزد و عوارض و هزینه های شرکت های بیمه را پرداخت کرده ایم.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین در خصوص تعیین نرخ دیه در سال آینده، گفت: نرخ دیه موضوعی شرعی است که از طرف رهبری معظم انقلاب به رئیس قوه قضائیه تفویض شده و بیمه نقشی در تعیین حق دیه ندارد اما در قانون جدید بیمه تاکید شده است نرخ جدید باید حداکثر تا پانزدهم اسفند ماه هرسال ابلاغ شود.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین در خصوص مطالبات معوق صنعت بیمه گفت: بیشترین مطالبات بیمه ها مربوط به بدهی دستگاه های دولتی است و بزرگترین بدهکاران ، دستگاه های دولتی هستند که بیمه ای را خریده اند و بخش خصوصی سهم عمده ای در مطالبات بیمه ها ندارد.
وی همچنین درباره بحث امکان آزادسازی تعرفه ها گفت: ما تنها دو تعرفه پزشکی و شخص ثالث داریم که تعرفه درمان را وزارت بهداشت تهیه و به دولت می دهد و تعرفه بیمه شخص ثالث هم چون اجباری است ازجانب شورای عالی بیمه تهیه می شود و معتقدیم هنوز وقت آزاد شدن تعرفه ها و کارمزد نمایندگان بیمه ها نرسیده است ، چون به هرج و مرج منجر خواهد شد و بقیه کنترل های بیمه مرکزی هم فقط در چارچوب رعایت موازین فنی و چارچوب های محاسباتی است و اینکه آیا ریسک به درستی ارزیابی شده است یا خیر؟