رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: کشور همسایه ما ترکیه که نه سوخت دارد و نه سنگ آهن، مواد اولیه را از آن سر دنیا می‌آورد و در کشورش فرآوری می‌کند.

وی ادامه داد: با این اوصاف تولید کشوری مانند ترکیه دو برابر تولید ایران است و ما در این زمینه نمی‌توانیم با آن‌ها رقابت کنیم در صورتی که در کشور ما هم انرژی و هم مواد اولیه سنگ آهن به وفور وجود دارد و هم نیروی انسانی جوان زیاد است.

شهرستانی تأکید کرد: این‌جا این سؤال پیش می آید پس چرا با وجود انرژی و نیروی ارزان تولید آن‌ها جلوتر از ما است و ما توان رقابت با آن‌ها را نداریم؟ پاسخش در این است که مسلما در ساختار ما مشکلات سوءمدیریتی وجود دارد.

وی بیان داشت: این موضوع برمی گردد به هزینه مالی. هزینه مالی هم مربوط به این می‌شود که تجهیزاتی که ما وارد می‌کنیم و یا کارخانه‌ای که تأسیس می کنیم هزینه‌اش چندین برابر شده است.

وی در رابطه با بحث واردات تجهیزات خارجی و جایگزین کردن آن‌ها به جای تولیدات داخلی، به نسیم گفت: متأسفانه تجهیزات و اجناس را از خارج وارد می‌کنند و دلیلش هم این است که واردات برای آن‌ها راحت‌تر و سودآورتر است اما اگر قرار باشد که تمامی این کارها در داخل صورت بگیرد بدون شک سخت تر و همه چیز تحت کنترل و نظارت بیشتری خواهد بود، لذا واردات برخی از تجهیزات به صرفه تر از استفاده از تولید داخلی است.

شهرستانی اضافه کرد: متأسفانه در این مدت هیچ گونه حمایتی از سوی دولت در این بخش صورت نگرفته ، از طرفی به این دلیل که برخی از آقایان خودشان پتروشیمی دارند، تنها حمایت‌ها از صنعت پتروشیمی بوده و در رابطه با صنعت فولاد حمایتی دیده نشده است.

این عضو انجمن فولاد اظهار داشت: در حرف بحث حمایت فراوان است اما به حوزه عمل و اجرایی شدن که می‌رسد هیچ خبری از حمایت نیست. یعنی در حقیقت شعار زیاد است اما در عمل به گونه دیگری است.

وی بیان داشت: در این دوران پساتحریم هم باید مراقب باشیم که تنها سرمایه گذاری را به داخل بیاوریم، در غیر این صورت وابسته خارج و تبدیل به مصرف کننده خواهیم داشت.

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد: ما توقعمان از دولت این است که سرمایه گذاری خارجی و اشتغال زایی در ایران را مد نظر داشته باشد نه این که از آن‌ها نمایندگی گرفته و یا اجازه بدهند اجناس خود را وارد ایران کرده و به فروش برسانند.