گروه اقتصادی  خبرگزاری نسیم: بازار بین الملل انرژی از شش ماه قبل بدین سو، ایام خوبی را سپری نکرده و یگانه موضوعی که همواره از این بازار به گوش می رسد افت مداوم و کشدار قیمت طلای سیاه است.

به گواه آمارهای بین المللی، قیمت نفت از  شش ماه قبل به این سو، افتی بیش از 50 درصد را در گاهشمار خود به ثبت رسانده که بر همین اساس، علل مختلفی در کاهش قیمت نفت بر صدر اخبار رسانه های  گروهی نقش بست.

مسابقه برای افزایش عرضه نفت در بین اعضای  اوپک و غیر اوپک ، افت شدید تقاضای نفت، سرازیر شدن شیل اویل های آمریکا به بازار و توقف رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا وچین  در زمره دلایلی بوده که برای جابجایی قیمت نفت بر سر زبان تحلیل گران بازار نفت سرازیر شده است.

هرچند که دراین بین، یک دلیل از خیل ادله های مذکور، آنهم با مراجعت پادشاه عربستان به بستر بیماری درصدر اخبار رسانه جا خوش کرد که این امر برخاسته از گمانه زنی برای فوت رهبر عربستان و بروز تنش در هیات حاکمه این کشور بود.

با این حال، بیماری و دست آخر مرگ، گریبان پادشاه 90 ساله عربستان را گرفت تا از پی این رخداد برادر ناتنی او بر اریکه قدرت تکیه زند، موضوعی که به نظر می رسید قیمت ها را تا حدود زیادی جابجا کند اما در واقع، این تحلیل ها هم رنگ واقعیت به خود نگرفت و احتمال افت شدیدتر قیمت نفت در روزهای آتی هم جانی دوباره گرفته است.

با این حال، وزیر اسبق نفت ایران، افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی را به بروز دو دلیل عمده ارتباط داده که علت نخست آن ضربه زدن به روسیه و خارج ساختن و حذف ایران  از صحنه قدرت در منطقه خاورمیانه است.

سید محمدغرضی، در تشریح علت دوم هم به نسیم گفت که آمریکا در تلاش برای کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بوده تا در کنار سایر اهداف مورد اشاره، به جمهوری خواهان نیز ضربه جدی  وارد سازد چراکه عمده جمهوری خواهان در ایالات متحده، فروشندگان نفت  و اسلحه هستند.

وی، ایران را کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در عرصه بین الملل برشمرد که مخالفین آن درصدد کاهش قدرت ایران در منطقه خاورمیانه هستند.

غرضی، با بیان اینکه مخالفین ایران با استفاده از هر ابزاری ولو نفت بر علیه کشوراقدام می کنند، به نسیم گفت که ابزار تاثیر گذاری بر سازمان اوپک زمانی در دست ایران بود، اما در شرایط کنونی، ابزار تاثیر گذاری ایران بر اعضای  اوپک از دست  آن خارج شده است.

به گفته وی، اعضای اوپک در شرایط کنونی هیچ اراده ای برای کاهش عرضه نفت ندارند ، بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت نفت افزایش یابد.

به گفته وزیر اسبق نفت ایران، تصور تاثیر جدی مرگ پادشاه عربستان بر افزایش قیمت نفت فاقد جایگاه منطقی بوده و افزود که به طور معمول دولت ها و حتی پادشاهان کشورهای نفتی درامر تولید و عرضه نفت دخالت نمی کنند مگر در مواردی بسیار خاص ، بنابراین پادشاه جدید هم، همان سیاست های  پادشاه قبل را ادامه خواهد داد.

غرضی، با اشاره به متوقف شدن 50 درصد حجم تولیدات کشور، علت عدم حرکت روبه جلوی  اقتصاد کشور را ناشی از استفاده نکردن از ظرفیت تولید داخل، اتخاذ مدیریت دوگانه و افزایش  حجم واردات  دانست.

وی، معتقد است که برای  جبران کاهش درآمد نفتی کشور، تمام قدرت سیاسی کشور باید وارد معرکه شوند تا بر این اساس با رفع اختلافات و انسجام ملی، ظرفیت های تولید داخل فعال شود.

از نگاه او، اختلافات در داخل توان سیاسی و اقتصادی کشور را رو به تحلیل می برد و اذعان کرد که درحال حاضر  اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی چاره کار بوده هر چند که مبحث اقتصاد مقاومتی در شرایط  کنونی بیشتر در کلام است تا  در عمل و اینطور نتیجه گیری کرد که احزاب و گروههای سیاسی، کسانی را که مانع اجرای جدی اقتصاد مقاومتی در کشور هستند را باید به مردم معرفی کرده و حتی تحت تعقیب سیاسی  قرار دهند.