به گزارش خبرنگار «نسیم»، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه، لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 22 این لایحه را که برای اصلاحاتی مجددا به کمیسیون اقتصادی پارلمان ارجاع شده بود، به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات و صادرات دارو، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مواد و فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون انجام تشریفات قانونی نماید به مجازات‌های کالاهای قاچاق به شرح زیر محکوم می‌شود. این مجازات مانع از پرداخت دیه و خسارت‌های وارده نیست:
الف- قاچاق مواد و فرآورده‌های دارویی، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی مشمول مجازات قاچاق کالاهای ممنوع موضوع ماده 19 این قانون است.
ب- در صورتی که کالای قاچاق مکشوفه شامل مواد و فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی باشد، مرجع رسیدگی‌کننده مکلف است نسبت به استعلام مجوز مصرف انسانی کالاهای مذکور اقدام و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف 10 روز به این استعلام پاسخ دهد. هرگاه کالای مکشوفه مذکور موفق به اخذ مجوزهای بهداشتی و درمانی درباره مصرف انسانی شود، جرم قاچاق مشمول مجازات مندرج در بند «ب» ماده 15 این قانون خواهد شد و در غیر این صورت کالای مکشوفه، کالای تقلبی، فاسد، تاریخ مصرف گذشته و یا مضر به سلامت مردم شناخته شده و مشمول مجازات قاچاق کالاهای ممنوع است.
وکلای ملت در تبصره این ماده مصوب کردند که حمل، نگهداری، عرضه و فروش محصولات فوق نیز مشمول مجازات‌های این ماده است.
بر اساس مصوبه مجلس در تبصره دوم ماده مذکور، آئین‌نامه اجرایی این ماده در مورد چگونگی اجرا و میزان لازم از کالا برای استعلام مجوز مصرف انسانی با پیشنهاد وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد تهیه می‌شود و حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
نمایندگان با 168 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 231 نماینده حاضر در جلسه، این ماده را مصوب کردند.