چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۸:۳۴ قبل از ظهر
حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی»: + فیلم

کرونا بر صادرات ایران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اثر گذاشته است

حمید زادبوم، معاون وزیر صمت بیان کرد: چون اقتصاد ما بیشتر متکی به داخل است، تاثیرگذاری کرونا در اقتصادمان نسبت به سایر کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است. بسته شدن برخی مرزهای ایران با برخی کشورها از جمله پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان و قسمتی از عراق از تبعات کرونا بر تجارت خارجی ایران است.

حمید زادبوم معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار کرد: اقتصاد و تجارت بین الملل ما از ویروس کرونا تاثیر گرفته و خواهد گرفت. هرچند اقتصاد و تجارت ما به دلیل تحریم‌ها و به دلیل اینکه بیشتر درون زایی را داشتیم، آسیب کمتری دیده و این آسیب حتی از کشورهای توسعه یافته هم کمتر بوده است، ولی طبیعتا تاثیر پذیری منفی داشته است.

وی افزود: یکی از تاثیرات منفی که در این خصوص دیدیم، عدم تردد تجار ایرانی به کشورهای همسایه بوده و همچنین بسته شدن بعضی از مرزها از جمله پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و بخشی از عراق بوده است. خوشبختانه مرز ما با کردستان عراق، مرزهای ما با افغانستان، مرزها برای ترانزیت کالا به روسیه از طریق ارمنستان و جمهوری آذربایجان و برای ورود و خروج کالا به صورت ریلی به ترکیه باز است.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: اما طبیعتا کرونا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته بود، هم اقتصاد و هم تجارت ما خیلی بیشتر از این آسیب می دید.

خوشبختانه ۶۰ درصد از تجارت ما با کشورهای همسایه است و همین باعث شده که ما بتوانیم به روند صادراتمان ادامه دهیم. امیدواریم با تدابیری که انجام می شود، صادرات ما گسترش پیدا کند.

زادبوم در خصوص وضعیت مرزهای آبی  کشور هم به «نود اقتصادی» تاکید کرد: مرزهای بندری و آبی ما به تمام کشورها باز است. با روسیه و قزاقستان در شمال کشور، در جنوب هم به جز دو یا سه کشور که مرزهای خود را به روی کالاهای کشاورزی ما بسته اند، بسیاری از بنادر برای کانتینرهای یخچالی و بعضی از لنجهای ما باز است. برای بعضی از کشورهای دور هم کشتی ها کار خود را انجام می دهند. بنابراین ما از مرز دریایی خیلی آسیب ندیدم و در مرزهای زمینی هم بخشی باز و بخشی بسته است.

وی تصریح کرد: امیدواریم اثر شیوع کرونا که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بر صادرات خارجی ما تاثیر گذاشته بعد از کاهش شیوع کرونا جبران شود. امیدواریم با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گمرک و وزارت نفت با کشورهای همسایه مذاکراتی را انجام دهیم از طریق سفرا و آنها را متقاعد کنیم که برای تبادل تجاری پروتکل‌های بهداشتی ایران کفایت کامل را دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با قاطعیت می گویم که پروتکل‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه از بسیاری از همسایگان بالاتر است و براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت بالاترین پروتکل بهداشتی در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و از این حیث مشکلی نداریم.

وی در پایان افزود: طبیعتا وقتی اتفاقات این چنینی می افتد تا وقتی برخی امور سامان پیدا کند، تجارت مقداری تحت تاثیر قرار می گیرد، امیدواریم به تدریج تجارت کشور به مسیر عادی خودش برگردد.

خبرنگار: میلاد گودرزی

ارسال نظر

«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
افزایش ۲۶درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲


فیلم/ مدیرعامل اسبق راه‌ آهن:
راه آهن در سه سال گذشته ۲۳ درصد از بار خود را از دست داده است
فیلم/ رئیس خانه صمت تهران:
سود تجارت گندم از هروئین هم بیشتر شده است
«نود اقتصادی» گزارش می‌دهد؛ + نمودار
سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی به بالاترین مقدار ۱۳ سال اخیر رسید

پربیننده