به گزارش «نود اقتصادی»،‌ با وجود ظرفیت بالقوه‌ای که در صنعت تولید کاغذ ایران تجمیع شده، آنچه در عمل رخ داده، تامین بخش قابل توجهی از نیاز کشور از طریق واردات است و در شرایطی که دولت، در زمان تحریم، سختی زیادی برای تامین منابع مالی مورد نیاز در تامین کاغذ تحمل می‌کند، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این واردات عملا در مسیر مدنظر استفاده نمی‌شوند و در این بین دلالان کاغذ بیشترین سود را می‌برند.

سال گذشته و به دنبال رشد قابل توجه نرخ ارز، قیمت کاغذ نیز در ایران افزایشی جدی پیدا کرد و دولت برای مدیریت این بازار و تامین نیاز صنعت نشر کشور، بخشی از سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی را به این بخش تخصیص داد. هرچند در ماه‌های بعد، تغییراتی در نحوه تخصیص این ارز به وجود آمد، اما آمارهایی که از میزان واردات کاغذ در سال ۹۷ منتشر شد، نشان از رشد قابل توجه واردات کاغذ در سال گذشته داشت.

جدول وزنی ارائه شده از سوی دولت نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۹۷ تا اردیبهشت امسال حدود ۲۳۱ هزار تن واردات کاغذ انجام شده است. در سال ۹۷ مجموع واردات حوزه کاغذ (اعم از انواع کاغذ، ماشین‌آلات و خمیر کاغذ) ۸۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به واردات ۵۷۳ میلیون دلاری سال ۹۶ حدود ۴۱ درصد افزایش یافته است.