به گزارش «نود اقتصادی» حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار کرد: فرض اصلی کار کردن بازار، وجود یک نظام قضایی کارآمد است. اگر دستگاه قضایی کار نکند، هر لحظه ممکن است فساد دیگری شکل گیرد و بعد خود آن دوباره زمینه‌ای برای فساد بعدی ‌شود. تمام اینهایی که این چند وقت دستگیر شده‌اند، همه عضو اتاق بازرگانی هستند. این صحبت‌ها همه مهمل است. آزادسازی یعنی چه؟!

وی افزود: سرمایه‌داری صنعتی آنجا شکل می‌گیرد که یک دستگاه قضایی وجود دارد که نظارت بسیار قدرتمندی بر تخصیص منابع و فرصت‌های عمومی انجام می‌دهد. نمی‌شود چون شما در قدرت هستید، این معدن یا این فرصت تاسیس بانک را به نام خودتان بگیرید و بعد با همان بانک بروید از بانک دیگر وام بگیرید و یک بانک تاسیس کنید! اینها قوانینی است که در برنامه سوم تصویب شده است. در سال 1378 مصوب شده است که بانک‌های خصوصی اجازه فعالیت دارند. همین آقایانی که مدعی‌ هستند برنامه سوم را نوشته‌اند، همین‌ها زمینه‌ها را برای چپاول فراهم کرده‌اند. در بحث تجهیز بانک‌های خصوصی می‌گوید برای ایجاد رقابت با بانک‌های دولتی، به بانک‌های خصوصی اجازه تاسیس داده می‌شود. سال بعد به این بانک‌ها می‌گوید شما می‌توانید دو تا سه درصد بهره بیشتر بدهید. مبنای رقابت چه شد؟ رقابت یعنی چه؟ یعنی اینکه همه از فرصت‌های برابر برخوردار باشند. اما شما اولا به بانک‌های خصوصی اجازه می‌دهید بیایند از بانک‌های دولتی وام بگیرند و بانک خصوصی تاسیس کنند و بعد دو تا سه درصد بهره بیشتر بدهند. کلی فرصت‌های دیگر هم در اختیار این بانک‌ها قرار گرفت و همه اینها مصوبات برنامه سوم است، یعنی همان دهه 70 که اینها را تصویب کرده‌اند.

این اقتصاددان گفت: دولت فخیمه کنونی هم از دی‌ماه 1396 بسته نجات بانک‌های فاسد را به همراه ترمیم بدهی‌ 500 هزار میلیارد تومانی دولت به بانکها از طریق سه اقدام انجام داد؛ یکی افزایش قیمت ارز بود که از این طریق جیب مردم خالی شد. دوم فروش اقلام متفاوتی از جمله 70 تا 76 تن شمش طلا است که به‌صورت سکه عرضه شد و سکه را هم از 1.5 میلیون تومان به پنج میلیون تومان رساندند که مابه‌التفاوت آن به جیب بانک‌ها و دولت و بانک‌مرکزی رفت. بخش دیگر هم از طریق وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها با نرخ بهره 16 درصد صورت گرفت که بانک‌ها هم همین منابع را با سی و چند درصد بهره وام می‌دادند و به این طریق سود کلانی از این راه وارد جیب بانک‌های فاسدی شد که منشأ گرفتاری‌های کنونی هستند و همه اینها هم به اسم اقتصاد بازار آزاد انجام شد./ فرهیختگان