«نود اقتصادی» - مقداد همتی کارشناس مسکن: این سوال هرسال نزدیک تابستان و با سررسیدن موعد‌های اجاره واحدهای مسکونی در ذهن همه مردم و مسئولین شکل میگیرد و کسی هم نیست که بتواند پاسخ مناسبی به این موضوع بدهد؛درحالیکه راهکارهای زیادی در دنیا تجربه شده‌است!
با این مقدمه به راهکارهای ساماندهی بازار اجاره و مسکن می‌پردازم:
الف) استارتاپ ‎#اجاره‌داری حرفه‌ای را راه بیندازید!
تقریباً هیچ جای دنیا این حجم از مشاور املاک ندارید که بیشتر از سوپرمارکت‌ها همچون قارچ از زمین درآمده باشند و یکی از عوامل اصلی گرانی زمین و مسکن و اجاره باشند!

درکشور بیش از ۱۲۰ هزار مشاور املاک وجود دارد!
مدل استارتاپی آژانس تلفنی را اجرا کنید؛ شبیه تپسی و کارپینو و اسنپ و دینگ و ماکسیم و ... باید شرکت‌های بزرگ استارتاپی مشاورین املاک و اجاره‌دار حرفه‌ای شکل بگیرد! این شرکت‌ها ‎#رابطه_مستقیم موجر(مالک) و مستاجر را قطع می‌کنند.

یعنی مالک واحدمسکونی را به شرکت معرفی می‌کند و روی یک قیمت توافق می‌شود/شرکت ‎#مستاجر را پیدا می کند و قرارداد می بندد. مستاجر اجاره را به حساب شرکت واریز می‌کند و شرکت هر ماه سر موعد اجاره‌بها را بحساب موجر می‌ریزد. وقتی ارتباط مستقیم حذف می‌شود موجر نمی‌تواند به مستاجر اجحاف کند.


و از طرفی دیگر هم نگران پرداخت شدن اجاره نیست چون شرکت آن را تضمین کرده است دولت نظارت خیلی خوبی می‌تواند روی بازار و قیمتها بکند و ‎#دعواهای_حقوقی به‌طرز فوق‌العاده‌ای کاهش می‌یابد. شرکت همانطور که واحد را تحویل گرفته همانطور هم سر موعد به موجر برمی‌گرداند.

ب) ‎#اجاره_بلندمدت اطمینان خاطر بیشتر!
وقتی خیال مالک از ملک و اجاره و میزان افزایش سالانه اجاره‌بهایش راحت باشد، دیگر براحتی می‌توان قراردادها را هم بلندمدت‌تر بست تاخیال مستاجر برای برنامه ریزی بلندمدت‌تر سکونتی راحت شود. اجاره3ساله و بیشتر معمولاً مناسب است مگر در شرایط فورس.

ج) از خانه‌های خالی ‎#مالیات سنگین بگیرید!
این مالیات تکمیل‌کننده پازل بسته جامع مالیاتی در مسکن (مثل مالیات بر معاملات مکرر و سوداگرانه، افزایش قیمت ملک،افزایش ارزش زمین، عایدی سرمایه و...) است. خوب وقتی خانه‌ای به‌ امید افزایش قیمت در آینده ‎#احتکار می‌شود قطعاً باید آزاد شود.

د) ‎#سامانه_مالکیتی_و_سکونتی را با یک پیامک تشکیل دهید!
بعضی‌ها نادانسته اظهار میکنند نمی شود مالیات گرفت و سامانه نداریم و... . این موضوع براحتی با یک‌‌‌‌ پیامک سرپرست خانوار به یک سامانه و ارائه کدملی، کدانشعاب برق و کدپستی براحتی قابل حل است!حساب یارانه سرپرست هم که موجود است! هر انشعاب برقی که یک کد ملی روی آن تعریف نشود، آن انشعاب و آن کد پستی خالی از سکنه است! باگ‌های سامانه هم ظرف سه ماه برطرف شده و سامانه اطلاعاتی مالکیتی و سکونتی تشکیل و تکمیل می‌شود!
دولت اینجا نه ‎#تصدیگر است نه دخالت در بازار دارد!  فقط باید مجوز بدهد و نظارت کند.