به گزارش «نود اقتصادی» محمدرضا جهان بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: سال‌هاست که حضور بانک‌ها به‌عنوان نهاد مالی پرقدرت در اقتصاد و ورود به فعالیت‌های کاذب ازجمله ارز، سکه، طلا، مسکن، خودرو و موارد متعدد دیگر که به‌عنوان تقاضای حداقلی برای زندگی در هر کشوری تعریف می‌شود، باعث دگرگونی اقتصادی در کشور ما شده ‌است. این هرج‌ومرج ایجادشده در فضای کسب‌وکار باعث شده بانک‌ها از وظایف اصلی تعریف‌شده فاصله زیادی بگیرند و با ایجاد بنگاهداری و تاسیس شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه صرفا به هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شوند و اهداف‌شان تقویت شرکت‌های تحت مجموعه خودشان باشد و زیان‌های وارده در بانک را که نشان از بریز و بپاش‌ها، پاداش‌ها و عیدی‌های رنگارنگ بیشتر برای مدیران ارشد است، از طریق سود بنگاه‌های تحت مجموعه لاپوشانی کنند.
وی افزود: مدیران بانکی با این توهم که بانک صرفا یک بنگاه اقتصادی است، روزگار می‌گذرانند و دیدشان صرفا رسیدن به سود و درآمد به هر طریق ممکن است تا بتوانند بخشی از آن را در قالب هزینه‌های غیرمعمول به‌کار بندند، درصورتی که بانک علاوه‌بر اینکه یک بنگاه اقتصادی است، یک نهاد عمومی نیز محسوب می‌شود.
این اقتصاددان بیان کرد: مدیران بانک‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که سرمایه بانک از سپرده‌های مردمی و منابع عمومی دولتی و خصوصی کشور تشکیل شده که آن‌هم باز متعلق به ملت است، پس بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی متعلق به ملت هستند و سرمایه بانک‌ها که آن ‌هم از سود همین منابع کسب‌شده، در مقابل این منابع عظیم مردمی سوزنی است در انبار کاه.
جهان بیگلری گفت: در این صورت بانک‌ها موظفند وظایف محوله از سوی دولت و برنامه تدوین‌شده اقتصادی را برای رونق اقتصادی و تولیدی به سرانجام برسانند و در خدمت اقتصاد و تولید کشور باشند، نه در اختیار شرکت‌های تحت مجموعه‌شان اما متاسفانه مدیران بانکی این منابع را  ارثیه خانوادگی‌شان تصور می‌کنند.
وی عنوان کرد: بانک‌ها با توجه به دارا بودن قدرت مالی بی‌حد و اندازه به‌راحتی به بازارهای سفته‌بازی و سوداگرانه وارد می‌شوند و برای کسب منفعت بیشتر، کالاهای محدود را در اختیار خودشان قرار می‌دهند و تعیین‌کننده سقف قیمتی بازارها می‌شوند. به‌طور مثال حضور بانک‌ها در صنعت ساختمان به‌قدری سوداگرانه بود که قیمت‌ها در کمتر از یک‌سال به ۴ برابر رسیده است و با فروش املاک مازاد، پوششی برای بریز و بپاش‌ها درست کرده و زیان‌های هنگفت را به‌نوعی به سود تبدیل می‌کنند. برخی بانک‌ها نیز حتی در امور جزئی کسب‌وکار تاسیس بنگاه املاک حضور دارند، ولی به چه قیمتی؟