به گزارش «نود اقتصادی» هر چند آمار دقیق و مستندی از واردات دارو و کالاهای پزشکی منتشر نمی‌شود، اما «نود اقتصادی» در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از نام و عنوان شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی به نتایج قابل‌تاملی رسیده است، به‌طوریکه «نود اقتصادی» با مبنا قرار دادن نام شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی با کلید واژه «طب، پزشکی، درمان، دارو و سلامت» به لیست بلندبالایی از شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی رسیده است که در یکسال اخیر بیش از ۳/۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات و حتی تسویه بدهی ارزی دریافت کرده‌اند.

حال اگر این اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو صحت داشته باشد که ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور تولید داخل است، می‌توان گفت بخش بسیار قابل‌توجهی از ۳/۵ میلیارد دلار ارز دولتی صرف واردات تجهیزان پزشکی و حتی اقلام لوکس زیبایی شده است که واردکنندگان این اقلام را به نرخ ارز آزاد در بازار عرضه می‌کنند.

بر این اساس اگر واردکنندگان کالای خود را با دلار آزاد ۱۲هزار تومانی در بازار عرضه کنند، گردش مالی این ۳/۵ میلیارد  دلار بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم معادل ۹۸ درصد بودجه عمرانی محقق شده کشور در سال ۹۶ است. همچنین مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ و دلار آزاد این ۳/۵ میلیارد دلار حدود ۲۷/۳ هزار میلیارد تومان است.

قابل ذکر است رقم واردات بخش سلامت بیش از این رقم است، چرا که در این گزارش فقط به نام شرکتهایی اشاره شده که در عنوان خود کلمات «طب، پزشکی، درمان، دارو و سلامت» را داشته‌اند.