قیمت نفت در هفته گذشته اگر چه در روزهایی با 2 درصد کاهش یا افزایش همراه شد اما در مجموع کم نوسان به معاملات هفتگی خود پایان داد.

قیمت نفت برنت که معاملات خود را در روز دوشنبه هفته گذشته روی قیمت 70 دلار و 56 سنت آغاز کرد، با بسته شدن دفتر خرید و فروش هفتگی در روز جمعه با قیمت 70 دلار و 62 سنت به کار خود پایان داد.

نفت سبک آمریکا هم که در روزهایی از هفته گذشته حتی به زیر 60 دلار نیز رفت با قیمت 61.94 دلار هفته را آغاز و بر روی عدد 61.66 معاملات را بست.

البته مهمترین بازیگر بازارهای جهانی نفت خام در هفته گذشته را باید ریسک‌های سیاسی از شرق و غرب دنیا دانست که یک سر آنها آمریکا بود.

تعرفه 25 درصدی آمریکا بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین به این کشور را شاید بتوان تاثیرگذارترین این ریسک‌ها دانست که علاوه بر تنش سیاسی، بر بازار فیزیکی و تقاضای جهانی نفت سایه انداخت. با اعمال این تعرفه‌ها، میزان مصرف انرژی در چین کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث مازاد عرضه و افت قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

تنش تعرفه‌ای بین آمریکا و چین از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی این دو کشور در مجموع حدود 35 درصد انرژی جهان، چیزی در حدود سهم این دو کشور از اقتصاد دنیا را مصرف می‌کنند بنابراین تغییر در حجم تقاضای انرژی در هرکدام از این دو کشور بر سرنوشت طلای سیاه تاثیرگذار است.

با وجود اینکه این تنش تعرفه‌ای در روزهایی توانست قیمت نفت را کاهش دهد اما عوامل دیگر جلوی افت بیشتر قیمت نفت را گرفت تا در مجموع، نفت با کمترین نوسان هفته را به آخر برساند.

تعلیق برخی فعالیت‌های ایران در راستای برجام و تحریم‌های جدید آمریکا، در کنار آمار اوپک در خصوص ثابت بودن تولید در میانه‌های 30 میلیون بشکه در روز و تولید 9.82 میلیون بشکه‌ای عربستان که کمترین رقم در 4 سال گذشته است، تا حد زیادی تاثیر تنش آمریکا و چین بر بازار طلای سیاه را خنثی کرد.