به گزارش «نود اقتصادی» بررسی خبرنگار «نود اقتصادی» نشان می‌‍‌دهد اخیرا برخی از نمایندگان مجلس طرحی با عنوان  «طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» را به مجلس ارائه داده‌اند که براساس آن پیشنهاد شده بار دیگر دو وزارتخانه ادغام شده در وزارت صمت، تفکیک شوند.

همچنین براساس این طرح قانون تجمیع مسئولیت‌های تمرکز مسئولیت‌های وزارت کشاورزی نیز لغو خواهد شد و عملا همه مسئولیت‌های تنظیم بازار به وزارت بازرگانی سپرده خواهد شد.

نکته قابل‌تامل این است که برخلاف ادعای رئیس‌جمهور و برخی نمایندگان که دلیل بی‌ثباتی و بی‌نظمی در بازار کالا را به ادغام ربط می‌دهند، اما بررسی‌های تحقیقاتی مرکز پژوهش‌های مجلس  نشان می‌دهد: عمده کشورهای توسعه‌یافته و تازه صنعتی شده از مدل ادغام امور صنعت و تجارت یا ادغام در وزارت اقتصاد پیروی کرده‌اند. همچنین مطالعات مسعود نیلی (مشاور سابق روحانی) و همکارانش نیز نشان می‌دهد در اکثر کشورهای جهان صرفنظر از شکل وزارتخانه‌ها، سیاستهای تجاری و صنعتی کاملا همسو اتخاذ می‌شوند تا واردات در جهت حمایت از تولید داخلی مدیریت شود.

بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد پس از ادغام وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی و واگذاری مسئولیت‌های وزارت جهاد به آن وزارتخانه، واردات کالاهای کشاورزی به طور چشمگیری مدیریت شده است. حال اینکه تشکیل وزارت بازرگانی که عمده فعالیتش تلاش برای واردات بیشتر است، به نفع چه کسانی است، چندان مشخص نیست.

مجتبی موسوی