مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه تخصیص یارانه‌ها به صورت استانی اصلا امکان‌پذیر نیست گفت: همین حالا دولت با دریافت مالیات دچار مشکل است همچنان که می‌بینیم در حالی که از کارمندان دولتی با حقوق‌های ناچیز مالیات کسر می‌شود ولی مثلا دولت تاکنون نتوانسته است بحث مالیات بر مسکن را آنگونه شایسته است سامان دهد چه بسا افراد بسیاری که صاحب املاکهایی با قیمت‌های نجومی هستند ولی مالیات آن را پرداخت نمی‌کنند. او با  بیان اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها در ایران ناکارآمد است، گفت: هم‌اکنون بیش از 98 درصد کشور یارانه‌بگیر هستند در حالی که بخشی از این افراد هیچ نیازی به یارانه ندارند.
پازوکی گفت: این در حالی است که هم‌اکنون پرداخت یارانه‌ها بیشتر از بودجه عمرانی کشور است و حالا باید بررسی کرد و دید این پرداخت‌ها چقدر به هدف خود نزدیک‌تر شده‌اند. به نظر من طرح پرداخت‌یارانه‌ها نیاز به تحول اساسی دارند و این تحول از راه استانی کردن یارانه‌ها نمی‌گذرد. معتقد نیستم که ملوک‌الطوایفی اداره کردن کشور می‌تواند راهگشا باشد. این ممکن است واکنش برخی از استان‌ها راد برانگیزد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: سوالی که باید پرسید این است که اصلا قرار است به چه مکانیزمی پرداخت یارانه‌ها به استان‌ها سپرده شود. قطعا نباید چنین تصمیمی برمبنای دادن اختیار تخصیص یارانه‌ها توسط استانداری‌ها گرفته شده باشد چراکه اصلا استانداری چنین وظیفه‌ای ندارد و تجربه واگذاری امور سازمان برنامه و بودجه به استانداری‌ها در دوره احمدی‌نژاد یک شکست بزرگ بود همان‌طور که می‌بینیم ساختمان استانداری‌ها تبدیل به کاخ شده‌اند در حالی که در بسیاری از استان‌ها با مشکل شدید کمبود مدارس و تجهیزات آن روبه رو هستیم.

 

مهدی ایل کا