«نود اقتصادی»- مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، قیمت کنونی نفت خام در بازار بین المللی را قیمتی مناسب برشمرد و گفت که با وجود اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا برعلیه ایران، شرایط همچون تحریم قبلی سخت نشده و حتی درآمدهای نفتی کشور هم کمتر از تحریم قبلی نخواهد شد.

مهدی میر معزی در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشته که با وجود افزایش فشار آمریکا بر ایران اما وضع اقتصادی کشور بدتر از تحریم‌های قبلی نمی‌شود و حتی ممکن است که اروپا واردات نفت خام خود از ایران را به صورت کامل قطع نکند که در اینصورت صادرات نفت خام ایران در محدوده یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

گفتنی است بعد ازخروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، ترامپ هدف اصلی و عمده خود را بر پایه کاهش جدی و در صورت امکان صفر کردن صادرات نفت ایران در نظر گرفته  است. مرحله اول تحریم ها در ۱۳ مرداد ماه عملیاتی شد و مرحله دوم تحریم ها هم که بیشتر مرتبط با تحریم‌های نفتی است، درآبان ماه اجرایی خواهد شد. با بازگشت تحریم های آمریکا برعلیه ایران،احتمال دارد که خرید نفت ایران  دچار نوسان شود که به نظر می رسد  بدلیل واهمه از تحریم های  آمریکا، برخی از خریداران سنتی  نفت ایران واردات  نفت خام خود را کاهش داده‌اند تا مشمول محدودیت های جدید نشوند.

به گفته میر معزی، پالایشگاه‌های خریدار نفت، خرید خود را به صورت درازمدت انجام می‌دهند و با توجه به نوع پالایشگاه و خوراک، بعید است که ژاپن و کره در درازمدت بتوانند واردات نفت خام خود از ایران را به صفر برسانند.

گفته می‌شود که بعد از اعمال تحریم‌های بعدی آمریکا، فروش نفت خام ایران در سه مدل اجرایی شود که یکی از آنها فروش نفت ایران در قالب محموله‌های کوچک و متوسط به مشتریانی غیردولتی بوده که هویت آنها برای آمریکا قابل شناسایی نیست.

تسویه وجوه حاصل از فروش نفت در بستری خارج از بستر نظام بانکی بین‌المللی و با ارزی غیر از دلار و یورو و به صورت ریالی و فروش و تعیین قیمت نفت در بورس انرژی سه راهکاری بوده که تا اکنون به شدت پر رنگ شده است.

مدیر عامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد گفته است که فروش خرد نفت خام از مبدا ایران چندان موفقیت آمیز نبوده و امری غیرعملی است، زیرا بازار نفت خام ایران، به گفته او بازار خرده فروشی نیست!