تیمور رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» درباره  خسارتهای دلار 4200 تومانی گفت: زمانی که نتوانسته‌ایم عواملی را که موجب فشار بر روی نرخ ارز است کنترل کنیم، کنترل نرخ ارز به صورت تصنعی مصیبت به بار می‌آورد.

وی با بیان این مطلب که اگر نرخ ارز تصنعی کنترل نمی شد ما مقدار زیادی از منابع ارزی را از دست نمی دادیم، افزود: تثبیت نرخ ارز در شرایطی که امکانش وجود ندارد، رانتی را ایجاد می‌کند که علاوه بر صدمات اقتصادی به کشور موجب صدمات اجتماعی از جمله نابرابری و ناعدالتی می‌شود.

این اقتصاددان در مورد هجوم مردم برای خرید کالاهای اساسی اظهار داشت: مردم با خود می اندیشند که در آینده ما با تورم بالا مواجه خواهیم شد، بنابراین هر چه زودتر خرید کنیم بهتر است، اگر نتوان چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی این انتظار را کنترل کرد تب خرید مردم نخواهد خوابید.

وی افزود: مردم نگران قدرت خرید خود هستند و فکر می کنند که اگر امروز خرید نکند فردا قدرت خرید کمتر از امروز خواهد شد، بنابراین باید با ابزارهایی این اطمینان را به مردم بدهیم که نگران بازدهی پولشان نباشند، در این صورت است که تب خرید در بین مردم کم رنگ تر می شود.

رحمانی با اشاره به این مطلب که الان بیش از هر چیزی مدیریت انتظارات مهم است به «نود اقتصادی» گفت: اگر به مردم بگوییم که در هر شرایطی کشورمان توان فروش یک میلیون بشکه نفت را دارد، به آن‌ها این اطمینان را می دهیم که نباید نگران تورم‌های خیلی بالا باشند. البته این بدان معنا نیست که مسئولین نسبت به مشکلات کنونی بی خیال و بی تفاوت باشند زیرا با هر اشتباه ممکن است وضعیت بدتر از گذشته شود.

این اقتصاددان در رابطه با تبعات تزریق 30 هزار میلیارد تومان منابع از سوی دولت برای کمک به خانواده های آسیب پذیر خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط کنونی طبقاتی از جامعه دچار صدمه شده‌اند و دولت باید از طبقات فرودست جامعه حمایت کند اما این نگرانی وجود دارد که این تزریق گسترده و فراگیر شود ممکن است ما را در دام رشد هزینه‌های دولت و نهایتا تورم بیشتر بیندازد.

وی ادامه داد: این که فکر کنیم باید نرخ دستمزدها و حقوق‌ها را به دلیل بالارفتن ارز و قیمت‌ها بالا ببریم فکر اشتباهی است و می‌تواند برای اقتصاد کشور گران تمام شود.

رحمانی در رابطه با سهم تحریم در به وجود آمدن شرایط کنونی نیز گفت: اگر هیچ تحریمی هم در کار نبود نباید انتظار تداوم دلار 4 هزار تومانی را می کشیدیم زیرا نرخ ارز بدون تحریم هم تا 7 هزار تومان بالا می آمد، اما تحریم دسترسی ما به دلار به ویژه اسکناسش را محدود کرده که متأسفانه در حال حاضر هم اسکناس آن نقش لیدر را در بازار ما بازی می‌کند، از طرفی تحریم علاوه بر واقعیت، از لحاظ روانی تأثیرگذار بوده و موجب ایجاد انتظار، در محدودیت دسترسی به دلار شده است.

بهزاد رفیعی