تیمور رحمانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» درباره دلایل افزایش پایه پولی کشور و در نتیجه افزایش نرخ تورم اظهار داشت: رشد پایه پولی غیرقابل پیش بینی نبود و از دو سال پیش گفته بودیم که پایه پولی رشد قابل توجه خواهد داشت.

وی در توضیح این مسئله گفت: وقتی نقدینگی به میزانی که در سال‌های اخیر رشد کرده، افزایش می‌یابد، بانک‌ها حتما با مشکل مواجه میشوند و در چنین وضعیتی سراغ بانک مرکزی می روند و بانک مرکزی هم خلق پول می کند تا مشکل را حل کند، در نتیجه پایه پولی کشور افزایش می یابد.

رحمانی در خصوص تبعات این وضعیت تصریح کرد: در نتیجه چنین وضعیتی، رشد نقدینگی که طی این سالها اثر تورمی نداشته، حالا سیال شده و پایه پولی هم بر روی این وضعیت سیال تاثیر می گذارد و در نتیجه نرخ تورم افزایش می یابد.

این اقتصاددان در خصوص رابطه التهابات ارزی اخیر با افزایش نقدینگی نیز به «نود اقتصادی» اظهار داشت: بخشی از این رابطه صحت دارد، اما مسئله تحریم ها هم اثرگذار بوده است.

رحمانی ادامه داد: البته اینطور هم نیست که اگر تحریم‌ها نبود، نرخ ارز تغییر نمی‌کرد، رشد نقدینگی را هم باید در نظر گرفت.

وی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌های احتمالی آینده آمریکا بر اقتصاد کشور اظهار داشت: چون تجربه این تحریم ها را داریم، می دانیم که تحریم بر تولید و در نتیجه قیمتها اثر منفی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه باید انتظار قدری افزایش تورم را داشته باشیم، در خصوص تغییر در ترکیب کابینه دولت و اثرش بر بهبود اوضاع نیز گفت: من فکر نمی کنم تغییر افراد در حال حاضر مسئله خیلی جدی باشد.

رحمانی در توضیح این نکته افزود: اصل مطلب، مسئله سیاستگذاری است و همان آدم هایی که هستند می توانند با داشتن اتاق های فکر خوب، تصمیمات خوبی بگیرند.