«نود اقتصادی»:رئیس سازمان فضایی ایران به پیشرفت طرح های ساخت ماهواره های بومی در این سازمان اشاره کرد و گفت: منابع اعتباری مورد نیاز این طرح ها برای امسال تامین شده است.

مرتضی براری در بازدید از برخی پروژه های طراحی و ساخت ماهواره های بومی افزود: اکنون چندین طرح ماهواره ای در دستور کار مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور قرار دارد که امید می رود امسال با تداوم روند کنونی پیشرفت کار، شاهد اتمام برخی از این طرح ها بوده و بقیه نیز در ابتدای سال آتی به پایان برسند.

وی ادامه داد: طرح های جدیدی نیز با توجه به برنامه راهبردی تدوین شده برای توسعه ماهواره های بومی تا افق چشم انداز 1404، برای امسال و سال های آتی تعریف و اجرایی خواهد شد تا در افق چشم انداز، شاهد تامین بخش عمده ای از نیازهای فضایی کشور از طریق ماهواره های بومی باشیم.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این نکته که روند کنونی اجرای طرح های ماهواره ای مورد رصد و پایش دایمی این سازمان است و روند کنونی پیشرفت کار می تواند جبران کننده بخشی از عقب ماندگی در این بخش باشد، یادآور شد: موضوع ساخت ماهواره های بومی به عنوان اولویت نخست برنامه توسعه فضایی کشور مد نظر سازمان فضایی و وزارت ارتباطات است.

براری با تاکید بر اینکه توسعه فناوری فضایی و تامین زیرساخت های مورد نیاز این بخش با جدیت در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد، اظهار داشت: اکنون روند توسعه ماهواره های بومی کشور نه تنها در سطح دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مجری پروژه ها جریان دارد،‌ بلکه این فعالیت ها منجر به شکل گیری طیف گسترده ای از شرکت های دانش بنیان شده که در امر طراحی و ساخت اجزا و نشانه های مورد استفاده در ماهواره ها فعالیت می کنند.

رئیس سازمان فضایی عنوان کرد: برخی از این شرکت ها محصولات خود را از مرحله تحقیق و توسعه گذرانده و وارد مرحله تجاری کرده اند که اقدامی حائز اهمیت است و سازمان فضایی ایران نیز از تجاری سازی محصولات دانش بنیان در این بخش حمایت می کند.

مرتضی براری بیست و ششم بهمن ماه پارسال گفت: سه نوع ماهواره در کشور مراحل توسعه و ساخت را طی می کند؛ دسته اول ماهواره های مخابراتی است که با ساخت ماهواره مصباح و پرتاب ماهواره امید، این خانواده شکل گرفته و با ماهواره های ناهید1 و ناهید2 در حال توسعه است.

رییس سازمان فضایی ایران افزود: گروه دوم، ماهواره های سنجشی است که فعالیت های تحقیقاتی آن با ساخت و پرتاب ماهواره های رصد، نوید و تدبیر با وضوح تصویر (رزولوشن) در سطح چند صد متر آغاز شده و اکنون با پروژه های دوستی، پیام، ظفر و سها که رزولوشنی چند ده متری دارند، ادامه می یابد.

به گفته براری، این پروژه ها تشکیل دهنده مراحل توسعه برای دستیابی به ماهواره های عملیاتی بوده و گام به گام کشور را به این قابلیت ها در عرصه فضایی نزدیک تر می کند.

وی اضافه کرد: دسته سوم نیز ماهواره های مکعبی و کوچک است که علاوه بر ایجاد بستر تجربه آموزی و آموزش نیروی انسانی متخصص، در آینده می تواند سرمنشاء تحولات جدی در این عرصه باشد.

براری ابراز امیدواری کرد که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش و همت مضاعف کارشناسان و متخصصان کشور، تا افق چشم انداز 1404 شاهد دستیابی کشور به ماهواره های حرفه ای و عملیاتی بومی باشیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ابتدای امسال اعلام کرد: برنامه توسعه فناوری فضایی کشور برای توسعه خدمات به شهروندان در دستور کار جدی این سازمان قرار دارد و از امسال اجرایی می شود.

وی افزود: یکی از خدماتی که امروز مردم ایران از آن بهره مند هستند، اما شاید اطلاع دقیق از خدمات بخش فضایی کشور ندارند، موضوع مخابرات ماهواره ای است؛ اکنون کشور با در اختیار داشتن ماهواره مخابراتی «ایرانست-21» خدمات متعددی به عموم مردم ارائه می دهد.