به گزارش «نود اقتصادی» ابراهیم جمیلی عضو اتاق بازرگانی و رئیس خانه اقتصاد ایران در خصوص وضعیت تورم اظهار کرد: آهنگ رشد تورم سریع شده و این موضوع زنگ خطری است که اقتصاد را بیش از گذشته به تزلزل و آسیب نزدیک می‌کند‌‌. این موضعی نگران‌کننده است که رشد تورم نقطه به نقطه از فروردین تا اردیبهشت برابر با 22.7 درصد باشد‌‌. چنین رشدی بیانگر آن است که بزرگ‌ترین دستاورد دولت یازدهم به خطر افتاده است‌‌. نرخ رشد تورم در دولت یازدهم به هر بهایی کنترل شد و اقتصاد کشور را از انفجار تورم در دولت دهم نجات داد‌‌.

وی افزود: این‌بار اما کشتی نجات اقتصاد بار دیگر ترک برداشته و اقتصاد را در گرداب بزرگی سرگردان کرده است‌‌. آنچه زخم‌های وارده بر اقتصاد را این روزها عمیق‌تر و گاهی چرکین کرده، علاوه بر همه مشکلات به نوسانات و عدم کنترل بازار ارز نیز برمی‌گردد‌‌.

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: بزرگ‌ترین دستاورد دولت یازدهم با اشتباهاتی که قابل کنترل بود در خطر نابودی است‌‌. اگر امروز تورم نقطه به نقطه 22.7 درصد است، فراموش کردن برنامه‌ریزی اقتصادی بی‌شک تورم در کشور را چندین برابر بالاتر خواهد برد‌‌. متاسفانه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی هیچ پایه و اساسی ندارد و نداشتن نگاه به آینده کشور موجب آشفتگی بیشتر نیز می‌شود‌‌.

جمیلی گفت: ناگهان تصمیماتی اتخاذ می‌شود که بر اساس آن اگر مشکل کوچکی حل شود اما مشکلاتی بسیار بزرگ‌تر آغاز می‌شود‌‌. ریگ‌ها را جمع می‌کنند و روی هم انبار می‌کنند تا کوه ستبری از مشکلات اقتصادی برپا شود‌‌. یکی از این تصمیمات افزایش قیمت 20 درصدی کرایه حمل‌ونقل کامیونی است‌‌. این تصمیم زنجیره‌ای بلند از افزایش قیمت‌های پی‌در‌پی را رقم می‌زند که در نهایت منجر به افزایش قیمت کالاها خواهد شد و مصرف‌کننده باید بهای آن را بپردازد‌.
وی بیان کرد: موضوع مهم و قابل تامل آن است که تصمیم‌گیران اقتصادی بدانند زخم‌های اقتصاد کشور با افزایش قیمت‌های اصناف مختلف حل نخواهد شد و چنین عملکردی هر روز بیش از گذشته آسیب‌های اقتصادی را تشدید می‌کند‌‌. مشکلات اقتصادی فقط و فقط با رونق اقتصادی حل خواهد شد و رونق اقتصادی خود وامدار حلقه مفقوده تولید است‌‌. تولید همان بخش مغفول مانده اقتصاد کشور است که بی‌آنکه توجهی جدی به آن شود، روز به روز ریشه‌های آن خشکانده می‌شود‌‌. این در حالی است که به تنها راه نجات اقتصاد کشور که جز تولید گسترده نیست، بی‌توجهی می‌شود‌.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تبعات تورم لجام‌گسیخته به‌طور مستقیم بر زندگی اقشار متوسط و حقوق‌بگیرها اثر می‌گذارد و این موضوع به نفع هیچ یک از ارکان جامعه نیست‌‌. در چنین شرایطی فقر گسترده می‌شود و معیشت به دشواری پیش خواهد رفت‌‌. از همین‌رو است که اگر تورم به سرعت کنترل نشود دولت با مشکلاتی جبران‌ناپذیر روبه‌رو خواهد شد‌‌.