«نوداقتصادی»- مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت در واکنش به خروج توتال از صنعت نفت ایران، مدعی شد که توتال با آمریکا مساله خود را حل خواهد کرد و دوباره به ایران باز می‌گردد!

قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی،۱۲ تیرماه سال قبل میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد.

ارزش این قرارداد چهار میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار بوده که سهم "توتال" در این پروژه ۵۰,۱ درصد،"سی ان پی سی" ۳۰  درصد وکمترین سهم این قرارداد هم ازآن پتروپارس ایرانی با  ۱۹.۹ درصد است.

شرکت نفتی توتال به تازگی اعلام کرده: در صورتی که از آمریکا معافیت تحریمی خاص دریافت نکند، قادر به ادامه همکاری در پروژه پارس جنوبی نیست و ادامه داده که توتال در موقعیتی نیست که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور شده تمام فعالیت‌های مربوطه را پیش از 4 نوامبر 2018 متوقف کند.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشت که توتال اگر بخواهد می‌تواند از آمریکا مجوز حضور در ایران را بگیرد، مگر اینکه خود این شرکت نخواهد که دوباره به ایران بازگردد.

وی در خصوص لحاظ نکردن موضوع دریافت غرامت در قرارداد بین ایران و توتال فرانسه با طرح این پرسش که مگر ایران در قرارداد با توتال چقدر دست بالا را داشته که بخواهد غرامت هم بگیرد، خود پاسخ داد که اگر عبارت اخذ غرامت در این قرارداد لحاظ می‌شد، شاید توتال با ایران قرارداد نمی‌بست.

به گفته حاجی حسین نژاد، اگر ایران در قرارداد با توتال دست بالا را داشت باید موضوع اخذ غرامت از این شرکت  لحاظ می‌شد.

وی گفت که صنعت نفت ایران اطلاعات و قرارداد محرمانگی در حوزه میادین گازی ندارد و افزود که شرکت توتال در آنسوی میدان گازی پارس فعالیت می‌کند و اطلاعات مخازن مشترک را دارد بنابراین اطلاعات پارس جنوبی به چه درد توتال می‌خورد زیرا توتال برای کار کردن به ایران آمده بود.

مدیر عامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت، بیان داشت که از مدت‌ها قبل، شرکت اندونزیایی برای مذاکره به ایران آمده و بعد از این همه گفتگو، اکنون اعلام کرده که به صنعت نفت ایران نخواهد آمد!

وی مدعی شد که بسیاری از ایرادهای قرارداد "ای پی سی" رفع شده و خیلی از افراد هم قرارداد توتال را دیده و تایید کردند، بنابراین همان اوایل که برجام امضا شد باید صنعت نفت زنگوله را برگردن شرکت‌های خارجی می‌انداخت.

حاجی حسین نژاد، با بیان اینکه آوردن شرکت‌های خارجی به صنعت نفت ایران باید با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرفت افزود: زمانی که برجام به امضاء رسید و تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی با شوق زیاد به ایران سفر کردند باید قراردادها ولو با ترک تشریفات و یا اخذ مجوزهای خاص امضا می‌شد، در اینصورت این شرکت‌ها به ایران سرمایه آورده و این امر سبب می‌شد که بمانند و یا راحت از ایران خارج نشوند.

مدیر عامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت با استناد به اعلامیه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دایر بر عدم عقب نشینی شرکت‌های فرانسوی و ادامه همکاری با ایران، پیش بینی کرد که اروپا می‌خواهد شخصیت مستقلی از خود و در قیاس با آمریکا نشان دهد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران تمایل داشته و حتی با مدیران شرکت نفت ایران مذاکره هم کرده‌اند گفت که وزات نفت ایران هم استثنایی برای حضور اروپایی ها وآمریکایی ها در صنعت نفت ایران قائل نشد،اما ممکلت برای آمدن آمریکایی ها تفاوت قائل شد و بر این اساس از برجام چیزی دستگیر آمریکایی‌ها نشد.

حاجی حسین نژاد ادامه داد که باید صبر کرد تا تنش‌ها از بین برود، در اینصورت شرکت‌های اروپایی به ایران باز می‌گردند.

وی در مورد نقش برجام بر صنعت نفت ایران هم گفت که برجام برای صنعت نفت ایران صد درصد موفقیت آمیز بود و هر کسی که  غیر از این اعلام کند اشتباه میکند چون ایران در شرایط فعلی روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر می کند.