«نود اقتصادی»- رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزایش نرخ "یوان"، پول رایج کشور چین در ماه‌های اخیر را ناشی از ضعف ارزش ریال دانست و گفت که این افزایش قیمت یوآن هیچ ربطی به چینی‌ها ندارد.

قیمت هر یوآن چین، امروز در بازار آزاد حوالی 720 تومان خرید و فروش شده است.

اسدالله عسگراولادی در گفتگو با «نود اقتصادی» توضیح داده که ارزش ریال ایران هر روز تنزل پیدا کرده و اکنون هم در حال پایین آمدن است.

به گفته وی بهای هر یوان چین در ابتدای امسال 640 تومان بوده که اکنون به 700 تومان رسیده است، بنابراین نرخ یوان در این چند ماه  15 درصد افزایش یافته و ادامه داد که در  واقع، یوان چین افزایش نیافته بلکه ریال ایران تضعیف شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خواستار آن شد تا بانک مرکزی فکری به حال کاهش ارزش ریال کشور کند و افزود که افزایش قیمت یوان تاثیری بر روابط تجاری تهران و پکن نخواهد داشت.

وی در عین حال خبر داد که روابط تجاری تهران و پکن در دو ماه اخیر حتی 20 درصد افزایش یافته است.

عسگر اولادی اذعان داشت که تجار ایرانی بیشتر نگران افزایش دلار و کاهش ارزش ریال هستند، بنابراین بانک مرکزی باید نرخ دلار را پایین آورد تا قیمت یوان چین نیز کاهش یابد.

نرخ دلار روز گذشته از 45 هزار و 530 ریال آغاز شد و روند افزایشی خود را ادامه داد تا اینکه در حوالی ساعت 14 وارد کانال 46 هزار ریالی شد و نسبت به دوروز پیش 720 ریال رشد کرد.