«نود اقتصادی»- قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرده که در سال زراعی 95، صندوق متبوع او حدود 1300 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت کرده که 275 میلیاردتومان آن از محل حق بیمه دریافتی کشاورزان و 1075 میلیارد تومان آن هم از ناحیه دولت تامین شده است.

محمد ابراهیم حسن نژاد درگفتگو با «نود اقتصادی» در عین حال گفت صندوق بیمه کشاورزی، در نیم سال نخست سال زراعی 96 هم 590 میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده ، ال آنکه تا همان ایام، تنها یکصد میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده است.

به گفته وی دولت بابت سهم خود نسبت به حق بیمه کشاورزان حدود 740 میلیارد تومان تا آبان ماه امسال به صندوق بدهکار بوده که با فروش هر بیمه نامه میزان بدهی دولت هم افزایش می‌یابد هر چند که صندوق بیمه کشاورزی، صندوق سوددهی هم نیست.

وی خبر داد که در حال حاضر، 27 درصد بخش باغبانی و 40 درصد زراعتکاران کشور دارای بیمه نامه هستند و افزود که در بخش طیور 80 درصد و دربخش دامپروری هم حدود 30 واحدهای دامی کشور دارای بیمه نامه هستند.

حسن نژاد گفت که کمترین حق بیمه مربوط به گندم بوده که در مناطق کم خطر، حق بیمه گندم به ازای هر هکتار 5 هزار تومان است و توضیح داد که در بخش دام عشایر هم به ازای هر راس دام، حق بیمه حدود 5 هزار تومان است.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی اذعان داشت که سهم دولت در پرداخت حق بیمه به صندوق بیمه کشاورزی در بخش زراعی و باغی حدود 76 درصد است و تاکید کرد که در محصولات استراتژیک سهم دولت در پرداخت حق بیمه بیشتر است.