به گزارش «نود اقتصادی» توافق هسته‌ای برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و اجرای آن از دی‌ماه همان سال شروع شد. بنابراین مقایسه روند واردات کالای کشورها به ایران در سال جاری نسبت به ارقام سال ۱۳۹۴، می‌تواند محک خوبی برای ارزیابی آثار برجام بر تجارت خارجی کشور باشد.

بر اساس آمار تجارت خارجی کشور، واردات کالا از آلمان در ۵ ماه اول سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالغ بر ۱۰.۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ یعنی زمانی که هنوز برجام اجرا نشده بود، ۴۶.۴ درصد رشد پیدا کرده است.

ایتالیا نیز از برجام بهره چشمگیری برده به طوری که واردات کالای ایران از ایتالیا در ۵ ماه نخست امسال  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ و قبل از برجام ۴۲.۳ درصد بیشتر شده است.

هلندی‌ها هم از برجام برای صادرات کالا به ایران استفاده کرده و در ۵ ماه اول امسال صادرات به ایران را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲.۱ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ بالغ بر ۷۸.۳ درصد افزایش داده‌اند.

اما فرانسوی‌ها سود بیشتری از برجام برده‌اند به طوری که واردات کالاهای فرانسوی از جانب ایران در ۵ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالغ بر  ۲۴.۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ یعنی دوران قبل از برجام ۱۰۷.۳ درصد رشد پیدا کرده است.

این آمار گویای آن است که فرانسه توانسته صادرات کالا به ایران پس از برجام را بیش از ۲ برابر افزایش دهد.

جالب آن که انگلیسی‌ها زرنگ‌تر از فرانسوی‌ها بوده‌اند و صادرات کالا به ایران را در دوران پسابرجام رشد خارق‌العاده‌ای داده‌اند. بر اساس آمار تجارت خارجی، واردات کالای ایران از انگلستان در ۵ ماه اول امسال ۱۸۲ درصد بیشتر از رقم مشابه سال ۹۵ و ۱۶۳.۴ درصد بیشتر از رقم مشابه سال ۹۴ بوده است. بر این اساس می‌توان گفت انگلیسی‌ها پس از برجام صادرات کالا به ایران را تقریبا ۳ برابر کرده‌اند.