به گزارش «نسیم آنلاین» بدون تردید، عرصه گردشگری، فرصتی ویژه و غیر قابل انکار برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم جوامع به جهانیان خواهد بود،فارغ از مزایا و دستاوردهای فرهنگی این عرصه،ضریب اشتغالزایی و در آمدزایی در این بخش به میزانی جذاب و برجسته می باشد که از آن تحت عنوان صنعت یاد می شود.

با این وجود در کشور ایران بیش از آنکه شاهد استفاده از فرصت ها و توانمندی های بالقوه موجود در عرصه های جذب توریسم و توسعه گردشگری باشیم، عمدتاً فرصت سوزی ها را تجربه کرده ایم، عارضه ای که مشکل امسال، این دولت یا دولت قبلی نیست و متأسفانه تمامی دولت ها با قوت تمام در این مسیر گام برنداشته اند.

حسن خسروانی پاوه،کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت حمایت و پشتیبانی مؤثر و اصولی از صنعت گردشگری و تسهیل روندی که امکان استفاده حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های بالقوهِ جذب توریسم در کشور را فراهم نماید، اظهار داشت: با نیم نگاهی به کشورهای توسعه یافته دنیا این واقعیت مُبَرهَن و هویدا می شود که تقریباً در اکثریت قریب به اتفاق جوامع پیشرفته از هر فرصت و استعدادی که از قابلیت جذب توریسم و توسعه گردشگری برخوردار است در راستای در آمد زایی و ایجاد اشتغال مضاعف بهره برداری می شود.

وی افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از جوامع و کشورها، یک دهم ظرفیت ایران نیز مستعد جذب توریسم و گردشگر نیستند، اما با برنامه ریزی صحیح به مراتب قوی تر و اصولی تر از ما اقدام کرده اند و در حال حاضر نیز از ثمرات برجسته آن بهره مند می شوند.

خسروانی پاوه عنوان کرد: تقریباً تمامی استان ها و کلان شهرهای ایران، آکنده از فرصت های متعدد و متنوع طبیعی، جغرافیایی و تاریخی است که هر یک به تنهایی قادر است، خیل عظیمی از مشتاقان گردشگری از اقصی نقاط جهان را به سمت و سوی خود جذب نماید، اما در مقام عمل، ضریب نتایج و دستاوردها به مراتب پایین تر از ظرفیت ها و فرصت های موجود است.

وی افزود: البته در طول سالیان اخیر تا حدودی تلاش ها برای جذب توریسم و توسعه گردشگری افزایش یافته اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم و به تعبیری راه نَپِیموده بسیاری را در پیش روی خود احساس می کنیم.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده ، ایران از حِیثِ طبیعی و جغرافیایی در رتبه پنجم و از زاویه جایگاه آثار و ابنیه تاریخی و باستانی در رتبه دهم جهان قرار دارد، اما یقیناً ضریب جذب گردشگر و میزان توریسم هایی که در طول سال وارد ایران می شوند، به هیچ عنوان همسان و همطراز با این جایگاه و رتبه نیست که اگر بود قطعاً امروز شاهد ظهور و بروز چنین معضلاتی در عرصه اقتصادی نبودیم و اغراق نیست طرح این ادعا که به تنهایی با استفاده حداکثری از فرصت ها و ظرفیت های گردشگری و جذب توریسم، بیش از نیمی از مشکلات و معضلات فعلی در عرصه اقتصادی کشور رفع می شد و این ادعا زمانی به اثبات می رسد که مشاهده می کنیم برخی از کشورها در عرصه گردشگری آن‌چنان موفق عمل کرده‌اند که اصل و اساس اقتصاد آنها بر این پایه استوار شده است.

وی افزود:گردش مالی موجود در عرصه گردشگری، توسعه فرصت های شغلی و افزایش و ارتقای ضریب جذب نیرو از میان جویندگان و متقاضیان کار و اشتغال به میزانی است که بنا بر تجارب کسب شده و برآوردهای انجام شده در کشورهای دیگر،ورود هر گردشگر به کشور حداقل 10 تا 12 شغل را مُتِنَفِع می سازد و به همین میزان نیز امکان ایجاد شغل فراهم و مُیَسَر می شود.

خسروانی پاوه گفت:ایجاد درآمد برای حمل و نقل هوایی،دریایی و زمینی،کسب سود برای اصناف، اقامتگاه ها و هتل های گردشگری، افزایش تقاضا برای دریافت خدمات در بخش های گوناگون اعم از رستوران ها و...فعال تر شدن صنایع دستی به عنوان سنتی ترین صنعت ایران که با سرمایه حداقلی قادر به خلق آثاری گرانبها و ذیقیمت است،تنها نمونه و بخشی از ابعاد و زوایای صنعت گردشگری و توفیقات جذب توریسم محسوب می شود.

وجب به وجب خاک ایران قادر به جذب توریسم و درآمد زایی است

موسی سالمی،کارشناس گردشگری،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت توجه فزآینده به این عرصه(گردشگری)گفت: با نیم نگاهی به موقعیت طبیعی و جغرافیایی این مرز و بوم متوجه خواهیم شد که تمامی شهرها و مناطق این کشور مستعد جذب توریسم است.

وی افزود: امروزه گردشگری آن‌چنان وسیع، بزرگ و تخصصی شده که در تقسیم بندی و تفکیک آن ،به حوزه های متعددی همچون گردشگری کویر،گردشگری دریایی،گردشگری مذهبی و معنوی،گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و... اشاره می شود و اتفاقاً در تمامی حوزه های مذکور استعدادها و توانمندی های بالقوه ای وجود دارد که به نحو شایسته ای در کشور ما به کار گرفته نشده است.

کارشناس گردشگری عنوان کرد: جاده ها، جذابیت های جغرافیایی، آثار و ابنیه تاریخی، موقعیت طبیعی ایران در شمال و جنوب کشور، دریاها، مناطق خشک،کویری و بی آب و علف، امامزادگان، موزه ها، خانه های تاریخی، بافت های جنگلی و دشت ها، هر یک مستعد جذب گردشگران و توریسم های بسیاری است که قطعاً در صورت تحقق این امر،گردش مالی و سود آوری و ارز آوری شایسته و قابل توجهی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

وی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود تمامی دستگاه های ذی‌ربط با هماهنگی، همسویی و یکپارچگی در راستای توسعه گردشگری و ارتقای سطح جذب توریسم گام بردارند و بدون تردید هر آنچه ضریب موقعیت های ما در این عرصه افزایش یابد به همان میزان شاهد حصول توفیقات اقتصادی برجسته تری خواهیم بود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان