به گزارش «نسیم»  ،“سی سال حق بیمه پرداخت کرده ایم تا بعد از بازنشستگی راحت باشیم،" "حقوق ها که همین جوری کم است و کفاف زندگی مان را نمی دهد" "حداقل قبلا دلمان خوش بود هرجور شود حقوق ها را سر وقت می دهند اما انگار ...."
این جملات یکی از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی است که برای پرس وجو درباره دلایل عدم پرداخت مستمری خود به شعبه ۱۱ تامین اجتماعی غرب تهران مراجعه کرده است. مشاهدات عینی خبرنگار تراز گویای این مطلب است که سازمان تامین اجتماعی طرحی به نام نظام پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را آغاز کرده است که طی آن حقوق مستمری بگیران این سازمان از آبان ماه تا حداقل پایان سال ۹۴ هر ماه ۳ روز دیرتر پرداخت خواهد شد تا شاید بدین وسیله پرداخت حقوق بازنشستگان متمرکز شود!


 طبق این قانون که دلایل آن نه برای کارمندان سازمان تامین اجتماعی و نه برای هیچ کدام از مستمری بگیران این سازمان مشخص نبوده و کاملا بی دلیل و بی فایده به نظر می رسد قرار است حقوق مستمری بگیرانی که حقوق خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می کنند درآبان ماه ۳ روز، آذرماه ۶ روز، دی ماه ۹ روز، بهمن ماه ۱۲ روز و اسفندماه ۱۵ روز دیرتر از روال سابق پرداخت شود. بدین منظور خبرنگار پایگاه تراز با مراجعه به شعبه ۱۱ تامین اجتماعی غرب تهران از نزدیک پیگیر این ماجرا شده است:
وقتی از درب ورودی سازمان تامین اجتماعی وارد می شوم بلافاصله و با برداشتن چند گام وارد طبقه اول این ساختمان می شوم. ساعت کمی از یک ظهر گذشته و کارمندان با ظروفی به سمت زیرزمین ساختمان در حال حرکت هستند. خیلی زود متوجه می شوم که وقت ناهار است و برای صحبت با کارمندان سازمان باید دقایقی منتظر بمانم. در همان طبقه اول چشمم به تابلوی راهنمایی طبقات می افتد که با خطی درشت جلوی امور مستمری‌ها نوشته است: طبقه دوم. از پله ها بالا میروم و خیلی زود به طبقه دوم می رسم. اینجا خیلی شلوغ تر از طبقه اول است و عموما افراد پا به سن گذاشته که اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند یا روی صندلی سالن نشسته و یا به دلیل نبود جا در گوشه ای ایستاده اند.
 درست رو به روی سالن امور مستمری ها اتاقی قرار دارد با طولی زیاد و عرضی نسبتا کم. از آنجا که زمان خوردن ناهار کارمندان است وکارمندان عموما در محل های خود مستقر نیستند به سمت اتاق روبه رویی می روم. چند جوان و تعدادی آقای پا به سن گذاشته دور هم جمع شده و به دیوار خیره شده اند. نزدیک تر که می شوم میبینم بنری درباره همین موضوع روی دیوار نصب شده است. سر حرف را با یکی از جوانان حاضر در جمع باز می کنم. خودش را اردلان معرفی کرده و می گوید: ماه پیش حقوق پدرم چند روز دیرتر واریز شد. ما گمان کردیم که این موضوع اتفاقی بوده و دلیل خاصی ندارد برای همین، موضوع را پیگیری نکردیم اما این ماه ۵ روز از تاریخ همیشگی واریز حقوق مان می گذرد اما هربار که از کارت بانکی مان موجودی گرفتم در کمال تعجب دیدم هیچ پولی واریز نشده است! برای همین امروز خودم شخصا به اینجا آمدم تا موضوع را پیگیری کنم.
 اردلان در ادامه می گوید: جالب اینجاست که هیچ اطلاع رسانی در این زمینه و در مورد دلایل تاخیر حقوق پدرم صورت نگرفته است و به نظر می رسد طبق جدول جدید درباره زمان پرداخت حقوق ها قرار است ماجرای تاخیر در واریز یارانه ها که رفته رفته طبیعی شده است درباره حقوق مستمری بگیران نیز تکرار شود. وقتی از او درباره جزییات تاخیر پرداخت ها سوال می کنم می گوید: نام خانوادگی ما با الف آغاز می شود و طبق تاریخ زمان بندی شده هر ماه حقوق ما در روز پنجم هر ماه واریز می شد اما ماه گذشته حقوق پدرم در روز هفتم یا هشتم ماه واریز شد. اما این ماه تا امروز ۴ روز از زمان پرداخت همیشگی مستمری ها گذشته است اما هنوز مستمری ها واریز نشده است. برای همین امروز اینجا آمدم تا ماجرا را پیگیری کنم که با این موضوع روبه رو شدم.



مستمری بگیران زیر لب و گاها بلند اعتراض می کنند. یکی دیگر از افرادی که در این زمینه با وی صحبت میکنم آقای حدودا ۶۰ ساله با موهایی سفیدتر از سن و سالش و قدی بلند است. خودش را اسفندیاری معرفی کرده و می گوید: ۶ سالی است که بازنشسته شده ام و با دریافت حقوق مستمری زندگی خود، همسر و دو تن از فرزندانم را که هنوز مجرد هستند اداره می کنم و منبع درآمدی دیگری نیز ندارم. وی که به شدت از ماجرای تعویق حقوق ها گله مند است می گوید: با شرایط جدید تا پایان سال حقوق مستمری بگیران ۴۵ روز بیشتر در حساب تامین اجتماعی و بانک ها خواهد ماند . به نظر می رسد دولت برای تامین منابع برخی از اقدامات خود به جیب مستمری بگیران نیز چشم طمع داشته و برای چندرغاز مستمری ما نیز کلاهی برای خود دوخته است. آقای اسفندیاری با انتقاد از این وضعیت به خبرنگار تراز می گوید: حداقل ای کاش این مسائل را از قبل اعلام کنند چراکه ما مانند برخی از این آقایان از چند محل منبع درآمدی نداریم. با شرایط موجود در دی ماه ۹ روز دیر تر و بهمن ماه ۱۲ روز دیرتر مستمری خود را دریافت می کنیم. متاسفانه تامین اجتماعی با سوء استفاده از مستمری بگیران حقوق آنها را رعایت نمی کند.
در راه بازگشت به محل کار وقتی آمارها را با خود مروز می کنم به درآمد هنگفت تامبن اجتماعی از اجرای این طرح می رسم، طرحی که هدف از اجرای آن به هیچ وجه معلوم نیست. آمارها حکایت از پرداخت مستمری دو میلیون و هفتصد هزارنفر مستمری بگیر توسط سازمان تامین اجتماعی دارد یعنی این سازمان هر ماهه مبلغ کلانی را به پرداخت حقوق مستمری بگیران خود اختصاص می دهد. طبق آمارها این سازمان ماهانه رقمی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق مستمری بگیران خود اختصاص می دهد که با ضرب این رقم در سود روزانه بانکی بیشتر متوجه دلایل نگه داشتن ۴۵ روزه مستمری بازنشستگان و اجرای چنین طرحی توسط تامین اجتماعی و تاخیر در پرداخت آن می شوم.

منبع: تراز