به گزارش «نسیم»، علی ربیعی در هشتمین همایش ملی بهره‌وری با رویکرد گسترش بهره‌وری در تعاونی‌ها اظهار کرد: امسال در حوزه تعاون هفت برنامه اساسی را ترسیم و طراحی کرده‌ایم و بنا داریم تا در راستای توسعه و تقویت بخش تعاون در گزارشی که به هیات وزیران ارائه می‌شود، سند حمایت از بخش تعاون را به یک سند سیاستی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: تشکیل تعاونی‌های نوع جدید، مصرف، توزیع و تولید و صنوف و تعاونی‌های بازاریابی را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم که بخش تعاون یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات و چالش‌های اقتصادی است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد بهره‌وری در تعاونی‌ها گفت: تا زمانی که تغییر ذهنیت رخ ندهد و نخبگان و گروه‌های میانجی در جامعه و آحاد مردم به سهم واقعی خود از رشد و توسعه دست نیابند بهره‌وری محقق نمی‌شود.

به گفته ربیعی دو مقوله بهره‌وری و تعاون طی سال‌های بسیار دچار نادیدگی و کم‌توجهی شده و مهجور مانده است به نحوی که نتوانسته‌ایم به نتایج ملموس و قابل توجهی دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد هشت درصدی اقتصاد به عنوان یک آرمان دست‌نیافتنی یاد کرد و گفت: دولت سال گذشته از رشد منفی عبور کرد و رشد سه درصد را تجربه کرد که امیدواریم با هدف‌گذاری صورت گرفته به رشد پنج درصدی برسیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: ایجاد سالانه 800 هزار شغل در کشور نیازمند رشد هفت تا هشت درصدی اقتصاد است و هر یک درصد رشد 120 هزار شغل ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که مسیر اشتغال از تعاونی‌ها می‌گذرد، خاطر نشان کرد: شبکه تعاونی‌ها در کشور قابلیت اجرای پروژه‌های بزرگ و حضور در عرصه‌های کلان اقتصادی و اجتماعی را دارند و ایجاد بهره‌وری در آنها می‌تواند زمینه رشد و توسعه در بسیاری از بخش‌ها را فراهم آورد.

ربیعی با بیان این‌که تعاونی‌ها بهره‌وری در ابعاد مختلف را افزایش می‌دهند، گفت: تعاونی‌ها در بهره‌برداری بهینه از شرایط زندگی، کار، تولید بهره‌وری را در نظر می‌گیرند. از این‌رو بنگاه‌های بخش تعاون باید بتوانند به عنوان الگوی مناسبی در این زمینه افزایش بهره‌وری داشته باشند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: در بحث یارانه‌ها مهم‌ترین مصرف ما سرانه انرژی است و نرخ مصرف سرانه انرژی در ایران بسیار بالاست به حدی که اگر آن را با مصرف سرانه انرژی چین مقایسه کنیم، 24، 14 و 19 درصد رشد بالایی دارد.

ربیعی در پایان از به کارگیری معلمان بازنشسته در تعاونی‌ها خبر داد و گفت: طی مذاکره با صندوق بازنشستگی کشور درصددیم تا از معلمان به عنوان یک ذخیره دانشی با ارزش در تعاونی‌ها استفاده کنیم.